Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο

Στρατηγική έναντι Κουλτούρας: Και νικητής είναι...

Η οπτική του CEO

Με δύο θητείες ως CEO έχω αποκτήσει μια μοναδική άποψη για την ηγεσία. Γρήγορα συνειδητοποιεί κανείς ότι ανεξαρτήτως της διακριτής διαφοράς μεταξύ δύο οργανισμών, υπάρχουν μερικές «γενικές αλήθειες» που ισχύουν παντού.

Ίσως το πιο σημαντικό μάθημα που έμαθα και ξεπερνά τα εταιρικά όρια, αφορά στην ισορροπία μεταξύ στρατηγικής και κουλτούρας.

Μια σαφής, επαρκώς ορισμένη στρατηγική είναι κρίσιμη για την ενοποίηση των εργαζομένων και την υποκίνηση της απόδοσης. Μια εταιρική κουλτούρα είναι επίσης απίστευτα ισχυρή…ίσως περισσότερο ισχυρή… αν και όχι πάντα με παραγωγικό τρόπο.

Μια πετυχημένη κουλτούρα μπορεί να εξυψώσει μια στρατηγική σε πρωτόγνωρα επίπεδα. Από την άλλη όμως, ακόμα και η πιο δυναμική στρατηγική είναι ευπαθής απέναντι σε μια ανθιστάμενη κουλτούρα. Και στην αντιπαράθεση μεταξύ στρατηγικής και κουλτούρας σε έναν εταιρικό αγώνα, να είστε βέβαιοι ότι η κουλτούρα θα κατατροπώνει κάθε φορά τη στρατηγική. Δεν υπάρχει αμφισβήτηση.

Για να το θέσω ωμά: Η κουλτούρα παίρνει τη στρατηγική για πρωινό (μεσημεριανό και βραδινό, θα προσέθετα!). Αυτό το απόφθεγμα αποδίδεται συχνά στον Peter Drucker και αποδίδει ένα έντονο συναίσθημα: Οι συνήθειες, οι νοοτροπίες και οι προκαταλήψεις που είναι βαθιά ενσταλαγμένες σε μια εταιρική κουλτούρα μπορούν να δημιουργήσουν εμπόδια, ακόμα και στην πιο δυναμική και δραστική επιχειρηματική στρατηγική.

Η απάντηση δεν είναι να διακυβευθεί η στρατηγική. Είναι η μετατόπιση της κουλτούρας, για να αποτυπώσει καλύτερα τις παρούσες και μελλοντικές πραγματικότητες της εμπορικής δραστηριότητας.

Η απάντηση δεν είναι να διακυβευθεί η στρατηγική. Είναι η μετατόπιση της κουλτούρας για να αποτυπώσει καλύτερα τις παρούσες και μελλοντικές πραγματικότητες της εμπορικής δραστηριότητας.

Στις αρχές της προηγούμενης χρονιάς, όταν ανέλαβα ως CEO της Baxter, συνεργάστηκα με την ομάδα μου για την αναδιαμόρφωση της στρατηγικής μας για μια νέα εποχή. Εξίσου κρίσιμης σημασίας ήταν ο προσδιορισμός των αξιών στην κουλτούρα που χρειάζεται για να πετύχει αυτή η στρατηγική: Συμπόνια για τους ασθενείς…Συνεργασία και Αγώνας για τη νίκη…Θάρρος στη φάση της αποτυχίας για γρήγορο νέο ξεκίνημα…και πολλά άλλα. Ορισμένα απηχούν τις γνωστές για χρόνια αρχές της Baxter, ενώ άλλα έχουν σκοπό να προσδώσουν μεγαλύτερη ταχύτητα, τον χαρακτήρα του επείγοντος και λογοδοσία στην επιδίωξη της θεμελιώδους αποστολής μας: διάσωση και διατήρηση της ζωής.

Η εξέλιξη μιας κουλτούρας δεν είναι τόσο απλή όσο η καταγραφή νέων αξιών σε έναν πίνακα. Αλλά πρέπει να ξεκινήσει από την κορυφή…και στη συνέχεια ενισχύεται με μεγάλη επιμονή σε όλα τα επίπεδα του οργανισμού. Είναι ο μόνος τρόπος για να διασφαλίσετε ότι η στρατηγική και η κουλτούρα λειτουργούν μαζί για να φέρουν αποτελέσματα για τους συμμετόχους στην εταιρεία, αλλά και για να δημιουργήσουν το «Καλύτερο Εργασιακό Περιβάλλον» για τους εργαζόμενούς σας.

 

—Joe Almeida, Πρόεδρος Δ.Σ. και CEO